Bålfortællinger i lanternernes skær

Ny tradition i Pandrup Anlæg for hele familien

En ny hyggelig efterårstradition blev skudt i gang i Pandrup Anlæg torsdag aften i efterårsferien. Pandrup Borgerforening bød byens borger, og alle som havde lyst, til en serie af små bålfortællinger rundt omkring i Anlægget. Deltagerne blev guidet af lanternernes skær, som var placeret langs stierne mellem fortællerne. De små fortællingerne blev fortalt løbende, så deltagerne kunne selv bestemme tempoet på turen. For enden af lanterne-stien solgte Pandrup Borgerforening æbleskiver til fordel for Giv en Julegave, som er en lokal forening, som yder julehjælp til økonomisk udsatte familier i Jammerbugt Kommune. ”Vores formand er selv professionel julemand, så da vi havde både en julemand og en nissemor som fortællere, samt nisser der løb rundt i skoven, var det oplagt for os, at donere hele indtjeningen til Giv en Julegave. De gør et kæmpe stykke arbejde, og det vil vi gerne støtte,” fortæller bestyrelsesmedlem Tanja Kjær Larsen. Henny Gumus fra Giv en Julegave havde deres nye trailer med, så deltagerene også kunne donere nyere brugt legetøj, som efterfølgende bliver givet væk i slutningen af november, så alle børn i Jammerbugt kan have gaver under juletræet juleaften. Henny deltog deslige i arrangementet som omvandrende fortællende fe til børnenes store fornøjelse. Vi var også heldige at Annika Leonora Larsen fra Dialogisk læsning – Sprog og leg i børnehøjde, kom som en af vores fortællere, så det var ikke kun juletema” tilføjer bestyrelsesmedlem Susanne Larsen Kristiansen. ”Vores mål var at starte en ny årlig tradition for både store og små i omegnen, og alle tilbagemeldinger har været rigtig positive. Vi er allerede i gang med at planlægge næste års bålfortællinger, hvor vi gerne vil have mange flere lanterner,” smiler Susanne Larsen Kristiansen.