Årets julegave fra Pandrup Borgerforening

Det er en stolt bestyrelse fra Pandrup Borgerforening, der onsdag d. 23 december leverer deres julegave til Pandrup by. Foreningen har de sidste 18 måneder arbejdet intensivt på at lave en ny og udvidet flagallé gennem byen, og de er nu nået i mål med første fase af projektet.

Ny flagallé i hele juleugen

Den 23. december bliver flagene sat op på hovedgaden kl. 9, for at fejre den sidste åbningsdag inden jul. Om eftermiddagen bliver flagene skiftet ud med standere, som får lov at stå frem til d. 30. december, hvorefter flagstængerne tages ned for vinteren.

Fra byskilt til byskilt

Den nye flagallé kommer til at gå fra byskilt til byskilt fra nord til syd, samt ud af Blokhusvej og Lundbakvej til byskiltene, så det er en betydelig udvidelse af alléen. Hvor der før var 65 flagstænger på tre meter, bliver der nu 130 flagstænger på fire meter, fortæller Borgerforeningens formand Henrik Larsen Kristiansen. Her i juleugen vil vi dog kun sætte flagene op på Bredgade og Løkkenvej, men til foråret kommer Blokhusvej og Lundbakvej med, fortsætter han.

De gamle tunge træ-flagstænger bliver udskiftet med nye letvægtsstænger, samt der er blevet lavet nye huller til stængerne, så det bliver lettere for de frivillige at sætte flagalléen op. Foreningen har ligeledes indkøbt to nye trailere til flagene, så det er muligt at starte med opsætningen i begge ender af byen på samme tid.

Særligt samarbejde

vi har i mange år haft et rigtig godt samarbejde med FDF’erne, som hjælper os med at sætte flagalléen op på diverse flagdage. På den måde tjener de lidt ekstra til deres aktiviteter. Derfor har det hele tiden også været en prioritet, at det skulle være så nemt som muligt at håndtere de mange nye flag, pointere bestyrelsesmedlem og tovholder på projektet Pia Steen Bjerring.

Projektet er finansieret primært af fonde, som generøst har bidraget til Borgerforeningens vision. Midlerne kommer fra Norlys Vækstpulje Nyfors, Pandrup Fonden, Vind i Østrup, SparNord Fonden, Nordea, Feriepartner Blokhus og Sparekassen Vendsyssel Fond – Hvetbo.

Trægården i Kaas har også været yders behjælpelig med leveringen af flagene, samt de har givet os husly i deres bygninger, mens vi har samlet flagene. Det er utrolig vigtigt for os i Borgerforeningen, at vi handler lokalt, og det kan også altid bedre betale sig, da vi får en fantastisk service, siger Pia Steen Bjerring. Vi var heller ikke nået i mål til den 23. december uden FDF’ernes hjælp til at samle og sætte flagene op, konstatere hun.

Anden fase af projektet

På sigt er det planen at udvide flagalléen ydereligere, når den nye skole er bygget færdig. Så vil

vi flage helt ud til Jetsmark Idrætscenter og op til Jetsmark Kirke, så vi sammen med Kaas og Moseby kan flage fra Rødhusvej gennem vores byer til byskiltet mod nord i Pandrup for alle vores konfirmander i Jetsmark, smiler Henrik Larsen Kristiansen.